class="img-responsive

Fru Müller

En morgon satt fru Müller på sitt favoritkafé på torget och drack kaffe. Som alla morgnar läste hon tidningen och som alla morgnar började hon med rubriken. Men där det normalt skulle stå den senaste skrämmande nyheten om det nya dödliga viruset, läste hon den med feta bokstäver:

VAD OM.....

Och fru Müller började läsa.

"Tänk om jag hade en produkt som jag skulle vilja sälja. Tänk om jag betalade folk en massa pengar för att sälja min produkt på något sätt? Tänk om jag kunde få folk att köpa min produkt för att de fruktar för sina liv? Tänk om jag förlorade alla mina skrupler på grund av min girighet efter pengar och inte ens stannade vid oskyldiga barn? Tänk om jag slutade tänka klart av ren rädsla? Tänk om jag helt avsade mig mitt personliga ansvar och litade blint?

Tänk om det inte fanns någon reklam. Tänk om det inte fanns några medier. Tänk om det inte fanns någon korruption. Tänk om jag någon gång började tänka själv, ifrågasätta och bilda mig en egen uppfattning, oavsett om jag då inte längre skulle gå i takt med massan? Tänk om jag slutade låta rädslan styra mig och började lita på den? Tänk om jag äntligen insåg att papper är tålamodsprövande? Och tänk om jag äntligen lärde mig av historien och förstod hur manipulation, propaganda och hjärntvätt fungerar?

Lita på, titta, vem!

Rädsla kommer inte att rädda ditt liv, rädsla kommer att göra dig till en fånge. Rädsla kommer att splittra samhället, inte föra det samman. Rädsla är det största giftet du kan släppa in i ditt liv. Och rädsla kommer att hindra dig från att verkligen leva ditt liv.

Vad skulle du göra om du INTE var rädd? Vad skulle du göra om du TRUSTADE? Lita på livet, på DIG, på din intuition, inte på tomma och ihåliga ord från andra. Hur skulle du bestämma dig? Det är den enda fråga du bör ställa dig själv. Vad GÖR du när du inte är rädd? Hur BESTÄMMER du när du inte är rädd?

När du har lärt dig att leva utan rädsla, först då vet du vad livet verkligen innebär. Carpe diem."

Mrs Müller satt där. Började tänka. Frågade sig själv vad hon var rädd för. Och kom ihåg hur allt började.

Vill du veta vad som händer härnäst med fru Müller? Lämna mig då gärna en gilla-markering eller en kommentar.

Med vänlig hälsning

Ilvy